Το νέο μέτρο αφορά σε πρώτη φάση περισσότερους από 120.000 εργαζόμενους – Η διαδικασία και αναλυτικά οι πληροφορίες για εργαζόμενους και επιχειρήσεις – Άμεσα προσβάσιμα όλα τα στοιχεία της απασχόλησης από τον εργαζόμενο και τον εργοδότη.
Από την 1η Ιουλίου ξεκινά η υλοποίηση της Ψηφιακής Κάρτας Εργασίας για τους εργαζόμενους του συνόλου των τραπεζών της χώρας και τις επιχειρήσεις σούπερ μάρκετ με περισσότερους από 250 εργαζόμενους.
Όπως ανακοίνωσε το υπουργείο εργασίας κατά τη σημερινή παρουσίαση πρόκειται για την εφαρμογή myErgani mobile app για τους εργαζόμενους, η οποία έχει αναβαθμιστεί προκειμένου να υποστηρίζει τη λειτουργία της Ψηφιακής Κάρτας Εργασίας, και την εφαρμογή Ergani CardScanner για τις επιχειρήσεις που δεν διαθέτουν ήδη σύστημα ωρομέτρησης, η οποία «διαβάζει» κατά την έναρξη και λήξη της εργασίας τις Ψηφιακές Κάρτες των εργαζομένων και μεταδίδει αυτόματα σε πραγματικό χρόνο την πληροφορία στο Π.Σ. ΕΡΓΑΝΗ ΙΙ.
Ο μηχανισμός «ανάγνωσης» της Ψηφιακής Κάρτας είναι παρόμοιος με τη διαδικασία που ακολουθείτο για το «σκανάρισμα» των πιστοποιητικών εμβολιασμού ή νόσησης κατά την περίοδο της πανδημίας. Σημειώνεται ότι η εφαρμογή CardScanner έχει διατεθεί ήδη στις επιχειρήσεις για δοκιμαστική χρήση, ενώ την προσεχή Δευτέρα 27/6 θα διατεθεί νέα έκδοση που θα συνδέεται στο παραγωγικό Π.Σ. ΕΡΓΑΝΗ.
Σε δηλώσεις του στο πλαίσιο συνέντευξης Τύπου για την Ψηφιακή Κάρτα Εργασίας, ο υπουργός Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων, Κωστής Χατζηδάκης, τόνισε: «Σε πρώτη φάση η Ψηφιακή Κάρτα Εργασίας αφορά περισσότερους από 120.000 εργαζόμενους στις τράπεζες και στα σούπερ μάρκετ. Τόσο με την εργοδοσία όσο και με τους εργαζόμενους στους συγκεκριμένους κλάδους έχει υπάρξει ευρύς διάλογος για την προετοιμασία του νέου συστήματος.
Ήδη έχω ανακοινώσει ότι η Ψηφιακή Κάρτα θα επεκταθεί στις εταιρείες security, στις ασφαλιστικές εταιρείες και στη βιομηχανία, ενώ στόχος είναι του χρόνου τέτοια εποχή να εφαρμόζεται στους κλάδους του τουρισμού και της εστίασης. Η κυβέρνηση έχει δεσμευθεί πως η Ψηφιακή Κάρτα θα επεκταθεί σταδιακά στο σύνολο των επιχειρήσεων και των εργαζομένων στη χώρα, χωρίς καμία εξαίρεση. Η Ψηφιακή Κάρτα Εργασίας αποτελεί εγγύηση για το σεβασμό του ωραρίου και των υπερωριών του εργαζομένου. Είναι ένας ψηφιακός μηχανισμός μέσω του οποίου θα γίνονται σεβαστά τα δικαιώματα του εργαζομένου, αλλά θα στηριχθεί και ο υγιής ανταγωνισμός μεταξύ των επιχειρήσεων. Είναι μια επανάσταση στην αγορά εργασίας, μια μεταρρύθμιση που δίνει Δύναμη στον Εργαζόμενο».
Από την πλευρά της, η Γενική Γραμματέας Εργασιακών Σχέσεων, Άννα Στρατινάκη, σημείωσε τα ακόλουθα: «Η ψηφιακή κάρτα εργασίας αποτελεί το θεσμικό επακόλουθο της στέρεας πολιτικής βούλησης της κυβέρνησης του Κυριάκου Μητσοτάκη για δικαιοσύνη, διαφάνεια και συνέπεια στους εργασιακούς χώρους.
Πλέον, είναι το κυρίαρχο όπλο του Υπουργείου Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων για την οριστική εξάλειψη του φαινομένου της αδήλωτης και της υποδηλωμένης εργασίας. Συνδυάζει όλες τις μεταρρυθμίσεις που έχουν γίνει στην αγορά εργασίας, με κυριότερη το πληροφοριακό σύστημα Εργάνη Ι αλλά και την εξέλιξή του, Εργάνη ΙΙ, από το οποίο αναφύεται δημιουργώντας μια νέα πραγματικότητα, ένα σύγχρονο, απαλλαγμένο από την γραφειοκρατία, περιβάλλον ασφάλειας των εργαζομένων και προάσπισης των δικαιωμάτων τους.
Συγκεκριμένα, όμως, για να φτάσουμε στη τελική εφαρμογή της Ψηφιακής Κάρτας Εργασίας έπρεπε να γίνουν ομαλά και μεθοδικά, προσεκτικά βήματα, νομοθετικού , επιχειρησιακού και πληροφοριακού χαρακτήρα με πρωταρχικό και θεμελιώδες βήμα, το νέο εργασιακό νόμο 4808/21.Ο νέος εργασιακός νόμος όρισε νομοθετικά για πρώτη φορά την θέσπιση της Ψηφιακής Κάρτας Εργασίας. Αμέσως μετά οι υπηρεσίες του Υπουργείου Εργασίας προχώρησαν σταδιακά στη δημιουργία του εφαρμοστικού πλαισίου της Ψηφιακής Κάρτας Εργασίας.
Από την εισαγωγή του MyErgani App τον Δεκέμβριο του 2021, την τεχνική μετεξέλιξη του Εργάνη Ι σε Εργάνη ΙΙ τον Μάιο του 2022, την πληροφοριακή αναβάθμιση του MyErgani App τον Ιούνιο του 2022 και φυσικά, το μεγάλο χρονικό ορόσημο της εφαρμογής της Ψηφιακής Κάρτας Εργασίας την 1η Ιουλίου 2022 μέσω της ένταξης των επιχειρήσεων της χώρας, σταδιακά, στο ψηφιακό της περιβάλλον. Επίκεντρο στην Ψηφιακής Κάρτας Εργασίας είναι ο εργαζόμενος και η προάσπιση των δικαιωμάτων του στον εργασιακό χώρο, αφού καταγράφονται όλα τα στοιχεία του προγραμματισμένου χρόνου εργασίας (άδειες, υπερωρίες, μισθός κ.ά.), απλά και τεκμηριωμένα, με τη βοήθεια της τεχνολογίας.
Όλα τα στοιχεία της απασχόλησής του είναι άμεσα και εύκολα προσβάσιμα από τον ίδιο και τον εργοδότη του ανά πάσα ώρα και στιγμή, μέσα από τα συμβατικά μέσα ενημέρωσής του (κινητό, ταμπλετ, υπολογιστής). «Παραθυράκια» αδιαφάνειας και παρερμηνειών σβήνουν οριστικά. Το ψηφιακό περιβάλλον της Κάρτας Εργασίας, παράλληλα, συμβάλλει στην αποτελεσματικότερη λειτουργία του ελεγκτικού έργου του Υπουργείου μέσω του Σώματος Επιθεώρησης Εργασίας που αναβαθμίζεται σε Ανεξάρτητη Αρχή αφού τα σημαντικά δεδομένα του συστήματος Εργάνη ΙΙ τίθενται στην υπηρεσία ελεγκτικών μηχανισμών.
Συμπερασματικά, η Ψηφιακή Κάρτα Εργασίας αποτελεί την κορυφή των γενναίων μεταρρυθμίσεων που πραγματοποιούνται στο Υπουργείο Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων».