Το προτεινόμενο εμπάργκο της Ευρωπαϊκής Ένωσης στις εισαγωγές ρωσικού αργού πετρελαίου και διυλισμένων προϊόντων θα διατηρούσε τις τιμές σε υψηλά επίπεδα βραχυπρόθεσμα, καθώς θα απαιτούσε αναπροσανατολισμό των εμπορικών ροών από άλλες περιοχές και χρήση της πλεονάζουσας δυναμικότητας, αναφέρει σε έκθεσή του ο οίκος αξιολόγησης Fitch Ratings.
Τονίζει επίσης, ότι εάν αυτό το εμπάργκο υποστηριχθεί από όλα τα μέλη της ΕΕ, η μετάβαση θα είναι σταδιακή, με τις χώρες που πλήττονται περισσότερο, όπως η Τσεχική Δημοκρατία, η Ουγγαρία και η Σλοβακία, να λαμβάνουν προσωρινές εξαιρέσεις.
Σύμφωνα με την έκθεση, η απαγόρευση της ΕΕ θα μπορούσε να επηρεάσει περίπου τρία εκατομμύρια βαρέλια την ημέρα (MMbpd) αργού πετρελαίου και περίπου 2Mbpd προϊόντων πετρελαίου που εισάγονται στο μπλοκ από τη Ρωσία, με βάση τα στοιχεία του 2019 που αντικατοπτρίζουν τις τυπικές εμπορικές ροές πριν από την πανδημία.
Ο ρόλος της ναυτιλίας
Ο οίκος υπογραμμίζει, ότι η Ρωσία θα πρέπει να είναι σε θέση να ανακατευθύνει ένα μέρος των εξαγωγών στην Ασία, αν και αυτό θα μπορούσε να παρεμποδιστεί από την απαγόρευση που προτείνει η ΕΕ για την προσφορά θαλάσσιων μεταφορών και ασφάλισης για τη ρωσική πετρελαϊκή ναυτιλία. Η απαγόρευση θα μπορούσε να οδηγήσει σε μείωση της συνολικής παραγωγής της Ρωσίας κατά 2 ΜΜbpd-3MMbpd έως το τέλος του 2022.
Η παραγωγή αργού πετρελαίου στη Ρωσία ήταν σταθερή το 1ο τρίμηνο του 22ου έτους, αλλά άρχισε να μειώνεται τον Απρίλιο. Με βάση διάφορες πηγές, η παραγωγή μπορεί να έχει μειωθεί κατά περίπου 1 ΜΜbpd ή περίπου 10%, αν και η Ρωσία έχει σταματήσει να αποκαλύπτει τα σχετικά στοιχεία.